onsdag 3 juli 2013

Middagstips - Lammfärsbiffar med tzatsiki

Skapade dessa små fantastiska biffar häromdagen, både jag och karlsloken tycker att dom är väldigt goda och jag förstår inte varför jag inte lagar detta oftare.

Lammfärsbiffar med tzatsiki, ris och sommarsallad

500 g Lammfärs
500 g Nötfärs
2 vitlöksklyftor
1 msk färsk rosmarin hackad
1 msk färsk basilika hackad
sop
cayennepeppar
torkad rosmarin
torkad oregano
spiskummin
1 tsk potatismjöl

Blanda ihop alla ingredienser så att smakerna sprider sig jämt i färsen, ta lite av färsen och forma till en biff - smält sedan smör i stekpanna och teststek denna lilla biff för att se att alla du har tillräckligt med kryddor i. ( d behövs ofta mer salt, jag saltar hellre för lite från början och ökar på eftersom)

När du fått till smakerna så är det bara att sätta igång och rulla lagom stora biffar/bollar allt efter eget tycke. Se till att pannan är varm innan du lägger i smöret och sedan biffarna - stek tills dom har en fin stekyta och efterstek ev 10 minuter i ugn.



Medans du steker biffarna så passar du även på att hacka alla ingredienser till salladen i min hade jag

Isbergssallad
gurka
plommontomater
purjolök
rödlök
nektarin
fetaost

Servera med kokt ris och tzatsiki ( fungerar även mycket bra med rotfrukter som tillbehör)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar