måndag 28 oktober 2013

Höstsäsongen är här då vankas det Blåbärspaj!

Jag gillar hösten, det är fina färger på alla löv och i år har vi även haft fantastisk värme. Snart November och det känns som om att Oktobermånad precis hade börjat. Jag har trånat efter äppelpaj i säkert 2 veckor men karlsloken önskade Blåbärspaj vilket även jag gillar massor


Blåbärspaj med smuldeg
250 g smör
2 msk socker
3 dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 dl kokos

Tärna smöret i mindre bitar och knåda ihop degen, är den för kladdig så addera lite mer mjöl tills du får en konsistens som går att smula. ( men fortfarande kladdig)

350 g Frysta blåbär
1 msk socker
2msk potatismjöl
rivet skal från 1/2 citron (kan uteslutas)
Blanda ihop blåbär, socker och potatismjöl.

Smörj formen och "ströa" med havregryn, kokos eller vetemjöl. Tryck ut 3/4 degen i formen och nagga botten. Förgrädda i 200grader i ca 10 min. Ta ut formen och häll i blåbären och smula över resten av degen. Grädda i ugn i 200 grader i ca 25 min - tills pajen är gyllenbrun. 

Servera med vaniljglass eller vaniljsås





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar