torsdag 10 oktober 2013

Kardemummakringlor

 Har på senare år upptäckt en stor kärlek även kallad kardemummakringlan. Det började när Gateu öppnade sin lilla söta butik i Sockenplan som är i närheten där jag bor. Sedan den första tuggan avsmakades har kaärleken bara vuxit sig starkare och starkare och nu i helgen till kanelbullens dag tänkte jag att nu är det dags att testa och baka egna. Det gick väldigt bra, hae jag valt själv hade jag gjort upp hela smeten på kringlor och inga kanelbullar men min karl gillar kanelbullarna bättre så en kompromiss fick det blev med 50 -50.
Kardemummakringlor
Vetedeg
50 g jäst
5 dl Mjölk
150 g smör
0,5 tsk salt
3-4 tsk malen kardemumma
1 dl strösocker
ca 12 dl mjöl ( tills degen är smidig och släpper lanterna på bunken)

Fyllning
200 g smör
7 msk florsocker
1 dl strösocker
2 msk stött kardemumma( mortlade kardemummakärnor)

Pensling
100 g smält smör
blandning av strösocker och mortlade kardemummakärnor


1. Börja med att värma mjölk och smör i en kastrull till fingervarm temperatur = 37 grader.
2. Smula ner jäst tillsammans med socker och malen kardemumma och blanda ihop till en flytande smet.
3. Häll över mjölk-smör blandningen på jästen och arbeta ihop till all jäst lösts upp.
4. Häll ner mjölet, lite i taget och arbeta ihop till en smidig smet. Använder du maskin knåda degen i ca 5 min och arbetar du för hand knåda i ca 10 min.
5. Sist med inte minst addera saltet och se till att det blandas i ordentligt.

Låt degen jäsa i ca 40 min under bakduk.
6. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen till en smet 
7. När degen jäst klart är det dags att börja baka ut degen. Dela upp degen i 4 delar och arbeta lätt med 1 utav dom. Knåda degen något inte för mycket och kavla sedan ut med lätta drag till en tunn rektangulär platta.
8. Fördela 1/4 av fyllningen på degen i ett jämt lager och vik sedan degen på hälften.
9. Skär fingertjocka långa remsor som du sedan snurrar runt pekfinger och långfinger till en fin kringla.
10. Lägg på plåt och låt jäsa ytterligare i 30 min. Sätt på ugnen
11. När kringlorna jäst klart så skjutsa in dessa i ugnen på 225 grader i 5-8 min ( eller tills dom har en fin gyllenbrun färg på undersidan.
12. Ta ur kringlorna ur ugnen och pensla med smält smör och strö över socker-kardemummablandningen.
13. Låt svalna och ta sedan en smakbit och njut


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar